1. Umumiy qoidalar
1.1 Urinish – bu hakamning start belgisidan keyin va vazifa to‘liq bajarilgunga yoki hakam qaror qabul qilgungacha robotning maydondagi harakatini o‘z ichiga olgan jarayon.
1.2. Raund – bu barcha jamoalarning barcha urinishlarining umumiy yig‘indisi. 1.3. Savollar yoki nosozliklar yuzaga kelganda hakamlardan boshqa hech kim bilan muloqot qilish taqiqlanadi.
1.4. Kompyuterlarni musobaqa maqsadidan tashqari foydalanish taqiqlanadi. 1.5. Jamoalar mashg‘ulot o‘tishni tugatgandan so‘ng, hakam robotlarning talablarga muvofiqligini tasdiqlaganidan keyin, robotlarni “karantin” hududiga joylashtirishlari lozim.
1.6. Agar tekshiruvda robot konstruksiyasida qoidabuzarlik aniqlansa, hakam uni bartaraf etish uchun 3 daqiqa beradi. Agar bu vaqt ichida qoidabuzarlik bartaraf etilmasa, jamoa diskvalifikatsiya qilinadi.
1.7. Robot “karantin”ga joylashtirilgandan keyin uni o‘zgartirish yoki qismlarini almashtirish (shu jumladan batareyalarni) taqiqlanadi. Shuningdek, jamoalar qo‘shimcha vaqt talab qilishi mumkin emas.
1.8. Agar urinish vaqtida robotda jiddiy mexanik shikastlanish sodir bo‘lib, uning ish qobiliyati to‘liq yo‘qolsa, bu urinish uchun jamoaga 0 ball beriladi. Urinish tugagach, jamoaga robotni ta’mirlash uchun vaqt beriladi. Robot talablarga javob berishini tasdiqlaganidan so‘ng, jamoa keyingi urinishda ishtirok etishi mumkin. Raund tugagach, jamoa robotni yana “karantin”ga qo‘yishi kerak.
1.9. Urinish boshlanishidan oldin robot o‘chirilgan holda start hududida joylashtirilishi lozim. Hakam belgisiga ko‘ra robot kompyuter yoki planshetga ulanadi.
1.10. Dasturni ishga tushirish va robotni harakatlantirish faqat hakam belgisi bilan amalga oshiriladi. Robotlar faqat planshet/noutbukdan boshqariladi. Dasturni ishga tushirishga sabab bo‘ladigan har qanday harakat (klavishlarni bosish, sensorlar bilan o‘zaro ta’sir) taqiqlanadi.
1.11. Raundlar oralig‘ida robotning konstruksiyasiga o‘zgartirish kiritish, shu jumladan batareyalarni almashtirish taqiqlanadi.
2. Hakamlik
2.1 Tashkiliy qo‘mita musobaqalar qoidalariga o‘zgartirish kiritish huquqiga ega, agar bu o‘zgartirishlar biror jamoaga afzallik bermaydigan bo‘lsa.
2.2 Nazorat va natijalarni chiqarish hakamlar hay’ati tomonidan amalga oshiriladi. 2.3 Hakamlar musobaqa davomida to‘liq vakolatga ega, ishtirokchilar ularning qarorlariga bo‘ysunishlari kerak.
2.4 Hakam bahsli holatlar uchun qo‘shimcha raundlar o‘tkazishi mumkin.
2.5 Chetdan aralashuv yoki maydonning yomon holati tufayli robot bosqichni tugata olmagan taqdirda, hakamlar qaror bilan qayta o‘yin o‘tkazishi mumkin.
2.6 Jamoa a’zolari va rahbarlari raqib robotining harakatiga aralashmasliklari lozim. Bunday aralashuv jamoaning diskvalifikatsiya qilinishiga olib keladi.
2.7 Agar robot 20 soniya davomida harakatni davom ettirmasa, hakam musobaqani tugatishi mumkin.
2.8 Hakam qaroriga rozi bo‘lmagan ishtirokchi og‘zaki ravishda qarorni tushuntirishni so‘rashi mumkin. Hakam qarorini reglamentga muvofiq asoslashga majbur.
3. Ishtirokchiga qo‘yiladigan talablar
3.1 Ishtirokchilarning vazifasi – musobaqa o‘tkazish joyida maksimal tezlikda to‘g‘ri harakatlana oladigan robot modelini yig‘ish.
3.2 Robotni to‘g‘ri chiziq bo‘ylab harakatlanish uchun dasturlash.
3.3 Faqat Lego WeDo 2.0 dasturidan foydalanish.
3.4 Maqsad: finish chizig‘idan birinchi bo‘lib o‘tish.
3.5 Ishtirokchilarning yoshi musobaqa o‘tkazilayotgan yilda 6-12 yoshgacha (12 yosh ham kiritiladi). Bahsli holatlarda ishtirokchi yoshini tasdiqlovchi hujjat taqdim etishi kerak.
3.6 Ishtirokchi 1 nafardan iborat bo‘ladi (agar musobaqalarning boshqa qoidalarida aks etmagan bo‘lsa), tegishli yosh va tayyorgarlik darajasidagi ishtirokchilardan.
3.7 Musobaqa kuni har bir robot uchun tashkilotchilar quyidagilarni tayyorlashlari va taqdim etishlari kerak:
- Lego WeDo 2.0 dasturi o‘rnatilgan noutbuk yoki planshet;
- Makerzoid qurilmasi
- Barcha zaruriy materiallar: Lego WeDo to‘plami, jamoa nomi ko‘rsatilgan belgisi bo‘lgan robotlar, zaruriy qismlar zahirasi, qo‘shimcha batareyalar va boshqalar.
3.8 Musobaqa davomida robotlarga simsiz pultlar, boshqa dasturlar va ularni almashtiruvchi qurilmalardan foydalanish taqiqlanadi. Agar shunday qurilmalardan foydalanish aniqlansa, jamoa diskvalifikatsiya qilinadi.
3.9 Urinish boshlangandan keyin robotga aralashish taqiqlanadi. Agar musobaqa davomida jamoa a’zolaridan biri hakam ruxsatisiz robotga tegsa, urinish tugatiladi va shu paytgacha yig‘ilgan ballar hisoblanadi.
3.10 Robot tomonidan bajariladigan dastur faqat ishtirokchi tomonidan yozilishi kerak. Hakamlar hay’atining har qanday vakili ishtirokchidan robotning konstruktiv yechimi va algoritmini tushuntirishni so‘rashi mumkin. Agar ishtirokchi bu talablarni bajara olmasa, u diskvalifikatsiya qilinishi mumkin.
3.11 Robotlarni faqat ishtirokchilarning o‘zi tayyorlashi kerak.
3.12 Robot konstruksiyalarida qo‘lda yasalgan yoki 3D-printerda chop etilgan plastik qismlar taqiqlanadi. Kontroller va motor faqat Lego WeDo 2.0 to‘plamidan olinishi kerak.
3.13 Jamoa rahbarlari mashg‘ulot hududida bo‘lmasliklari va robot bilan bog‘liq manipulyatsiyalar amalga oshirmasliklari kerak.
4. Xavfsizlik choralari
4.1 Jamoa rahbarlari bolalarning hayoti, sog‘lig‘i va xavfsizligi uchun musobaqa davomida, shuningdek, musobaqadan tashqari joylarda mashg‘ulot o‘tkazishda javobgar bo‘ladi.
4.2 Ishtirokchilar elektron va elektr qurilmalar bilan ishlashda xavfsizlik texnikasi qoidalariga rioya qilishlari shart.
4.3 Ishtirokchilar o‘z jihozlari uchun javobgarlikni o‘z zimmalariga oladi.
5. Vazifa haqida
5.1 Ishtirokchilarning vazifasi – musobaqa o‘tkaziladigan joyda maksimal tezlikka erisha oladigan robot modelini yig‘ish.
5.2 Robotni to‘g‘ri chiziq bo‘ylab harakatlanishi uchun dasturlash.
5.3 Maqsad: finish chizig‘ini birinchi bo‘lib kesib o‘tish.
6. Robotlarga qo‘yiladigan umumiy talablar
6.1 Robot Lego WeDo 2.0 to‘plami qismlaridan yig‘ilishi kerak. Qismlarning rangini o‘zgartirish, elektronika (xab, motor) o‘zgartirish taqiqlanadi.
6.2 Robot avtonom bo‘lishi kerak. Barcha boshqaruv mexanizmlari robotning o‘zida joylashgan bo‘lishi va tashqi boshqaruv tizimi bilan o‘zaro ta’sir qilmasligi kerak.
6.3 Robot konstruksiyasida 1 ta motor bo‘lishi kerak.
6.4 Robot faqat bitta 45300 to‘plamidan yig‘ilishi kerak.
6.5 LEGO rezinkalarini kanselyariya rezinkalari bilan almashtirishga ruxsat beriladi.
6.6 Modelning vazni va o‘lchami cheklanmaydi.
6.7 Trassaga zarar yetkazadigan qismlar taqiqlanadi.
6.8 Ilishishni yaxshilash uchun yopishqoq moddalardan foydalanish taqiqlanadi.
6.9 Robotlarning quvvatlanishi AA 1.5V yoki 1.2V formatidagi batareyalar yoki WeDo 2.0 quvvat manbaidan amalga oshiriladi.
6.10 Quvvat manbaini o‘zgartirish yoki quvvat chiqishini ataylab o‘zgartirish taqiqlanadi.
6.11 Hakamlar batareyalarni tekshirish huquqiga ega.
6.12 Motor reduktorlarini o‘zgartirish taqiqlanadi.
7. Musobaqa o‘tkazish tartibi
7.1. Ishtirokchilar bilan brifing o‘tkaziladi.
7.2. Tashkilotchilar ish joylarini tayyorlaydilar. Ishtirokchilar robotlarni o‘zlari yig‘ib, dasturlaydilar.
7.3. Yig‘ish va dasturlash yakunlanganidan so‘ng, ishtirokchilar robotlarni sinovdan o‘tkazishlari va mashg‘ulot zahiralarida test zahiralarini o‘tkazishlari mumkin.
7.4. Trenirovkalar tugagandan so‘ng va robotlar barcha talablarga javob berishi haqida hakamning tasdig‘i olingach, jamoalar robotlarini “karantin” hududiga joylashtirishlari shart. Shundan so‘ng, robot poygalari boshlanadi. “Karantin”dagi robotlarga o‘zgartirish kiritish taqiqlanadi.
8. Zahiralar o‘tkazish tartibi
8.1 Har bir zahirada 3 ta jamoa qatnashadi.
8.2 Zahiralar 3 ta teng, alohida yo‘laklarga bo‘lingan maydonda o‘tkaziladi. Maydonda start va finish chiziqlari chizilgan bo‘ladi.
8.3 Maydonning chegaralari (bortlari) 2 sm kenglikdagi chiziq bo‘lib hisoblanadi.
Maydon namunasi:
8.4 Maydonning aniq o‘lchamlari ishtirokchilarga musobaqa kuni ma’lum qilinadi.
8.5 Hakamlar ikki jamoani maydonga chaqirib, ularni ishtirok etishga tayyorlaydilar.
8.6 Robot startda birinchi chiqib turgan detalini qora chiziqqa tekkizgan holda joylashtiriladi.
8.7 Agar jamoa 3 daqiqa ichida zahiraga chiqishga tayyor bo‘lmasa (robot ishlamasa), jamoa mag‘lubiyat (0 ball) hisoblanadi.
8.8 Jamoalar tayyor bo‘lgandan keyin hakam “START” buyrug‘ini beradi va ishtirokchilar o‘z dasturlarini ishga tushiradilar.
8.9 Finish robotning oldingi chiqib turgan detalining finish chizig‘ini kesib o‘tishi bilan hisoblanadi. Finishdan keyin robotni to‘xtatish ishtirokchi xohishiga ko‘ra amalga oshiriladi.
8.10 Har bir zahira bir marta o‘tkaziladi. Finishga birinchi bo‘lib yetib kelgan robot 1 ball oladi.
8.11 Agar har ikkala robot ham finish chizig‘iga yetib bormasa, hakamning qaroridan kelib chiqib, zahira 2 martagacha qayta o‘tkazilishi mumkin.
8.12 Agar qayta o‘tkazilgan zahirada ham g‘olib aniqlanmasa, oxirgi zahirada finishga eng yaqin bo‘lgan robot 1 ball oladi.
8.13.Agar robot maydon chegaralarini (bortni) tekizsa yoki uni kesib o‘tsa, g‘alaba finish chizig‘iga eng yaqin bo‘lgan jamoaga beriladi.
8.14 Zahira natijalari va ballar hisob-kitobi:
- Jamoa g‘alabasi (1 ball);
- Jamoa mag‘lubiyati (0 ball);
- Jamoaning maydonga chiqmasligi (0 ball).
8.15 Musobaqalar turnir jadvali asosida o‘tkaziladi va bu jadval ishtirokchilarga zahiralar boshlanishidan oldin taqdim etiladi.
8.16 Bahsli holatlarda (bir vaqtda finishlash, aniq bo‘lmagan finish, har ikkala jamoa finishga yetib bormasa) hakamning qaroridan kelib chiqib, zahira qayta o‘tkazilishi mumkin.
8.17 Bahsli savollarda oxirgi qaror musobaqalar bosh hakami tomonidan qabul qilinadi.